dinsdag 18 februari 2014

Wijnshops verslaaft aan frankeermachine

Het groeiend aan wijnwebshops  gebruikt steeds vaker een frankeermachine. Waar voorheen alleen maar gebruik werd gemaakt van de TNT diensten, worden doosjes met enkele stuks steeds vaker verzonden met de reguliere post. De postbodes zijn daar niet over te spreken.  De inzet van frankeermachines is dan ook een ideaal stuk gereedschap voor de hardwerkende webshop eigenaar die alle pakketten moet verwerken. Het werk wordt niet sneller en efficiënter uitgevoerd, maar besparen de verzenders ook minimaal 12% op de verzendkosten. Doordat bedrijven via het internet telkens hun ‘porto tegoed’ uploaden zitten zij niet meer verlegen om postzegels. Is het tegoed op, dan kan er online tegoed bij worden gekocht. Dus niet meer wachten in een lange rij bij het postkantoor, als je er al een kunt vinden. Ook het moeten haasten vanwege beperkte openingstijden is verleden tijd. Alleen moet er wel worden gezorgd dat de zending tijdig is afgeleverd bij het business point.

Fraude uitgesloten
Waar de analoge frankeermachines nog enige ruimte voor manipulatie lieten, zijn deze gaten met de komst van het NetSet2 protocol volledig gesloten. In veel landen is deze manier van postzegels aanmaken ingeburgerd geraakt. Ook Bpost werkt met deze manier van fraude bestrijding. In de tijd van ‘Direct Marketing’ werd er nog al eens gerommeld met ‘port betaald’ stempels of zegels. Ook dat is verleden tijd, mede omdat DM niet meer hot is. Ook al proberen sommige marketeers terug te grijpen naar deze marketing van de jaren ’90. Zo kun denken sommigen ook dat de inzet van de fax weer een opleving gaat krijgen. Opzich moeten ze snel zijn, want de fax wordt verdwijnt op steeds meer plaatsen. Scannen en daarna mailen is sneller, efficiënter en duidelijker voor de ontvanger.

Porto blijft nog bestaan
De postbedrijven zullen nog altijd een rol spelen als is het maar dat eventuele ‘retouren’ van de webshops ook verzonden moeten worden. Je kunt je zending als klant veelal terugsturen via het postkantoor. Met een beetje geluk ontvang je de portokosten terug. De rol van de traditionele postbedrijven is wel aan het veranderen. Zij hebben ten opzichte van de concurrentie nog enig voordeel zolang echte postpunten blijven houden waar men de post verzenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten