Online wijn kopen wordt steeds vaker gedaan door de kenners. Zij zetten
steeds vaker de stap naar de online wijnspeciaalzaak, zoals een Wijnpromotor. Met
de opkomst van kwaliteitszaken die niet als prijsvechter te werk gaan, hebben
ook kenners een plek gevonden. Veel webshops hebben het doel om vooral op
volume te scoren, waarbij zijn zeer kleine marges hebben. Hierdoor moeten zij
de marge maken op de verzendkosten. Bij de wijnspeciaalzaken zijn
wijnspecialisten aanwezig die op de hoogte zijn van uiteenlopende
wijnaangelegenheden. Sommigen, bijvoorbeeld Wijnpromotor, geeft gratis wijn- en
spijsadvies. Klanten mogen een menu opsturen per e-mail en een sommelier geeft
per kerende mail een advies wat het beste past per gang. Online
wijnspeciaalzaken maken steeds vaker afspraken met restaurants waar de wijnen
van de speciaalzaak worden geschonken. Zodoende is er een mogelijkheid om de
wijnen te proeven eventueel in combinatie met spijs.
De kwaliteitsleverancier heeft een absolute meerwaarde. Dit wordt steeds
meer erkent en herkend door de wijnliefhebber. Niet de mensen die maar een
wijntje kopen bij de supermarkt omdat deze zo voordelig is. Volumeleveranciers
moet concurreren tegen de supermarkten, terwijl speciaalzaken dit niet hebben. Het
is daardoor praktisch onmogelijk om op een biologische of biodynamische
wijnbouw te bedrijven. Zij hebben niet alleen exclusieve consumeerwijnen die
niet te vinden zijn op het internet, maar hebben ook de klassieke wijnen.
Hieronder vind je de grote namen als Margaux, Cheval Blanc, Latour,
Mouton-Rothschild en dergelijke toppers. Vaak ook van zeer uitzonderlijke
jaren. Door de opkomst van de online wijnspeciaalzaken worden ook de echte
wijnliefhebbers minder sceptisch en kunnen ze rustig de wijnen online bekijken
alvorens een flesje te bestellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten